سفارش تبلیغ
صبا ویژن







































صدای تاریخ

لوتوس آبی

درآثار زردشتیان مژده ظهور«سوشیانت» بوختار یا بختار داده شده است.

زردشتیان قدیم دختران خویش را در چشمه های آب روانی که بر سطح آنها گلهای نیلوفر آبی گسترده است.

 آب تنی و شست وشوی می دادند و معتقد بودند که سرانجام یکی از دوشیزگان از تخمه یا فره زرتشت بارور

خواهد شد. وسوشیانت نجات بخش را به دنیا خواهد آورد. دوشیزه ای که سرانجام با رورشد میترا و«مهر» را بدنیا آورد.آنا هیتا،آناهید نامیده شد که به معنای بی نقص، بی عیب،بی لکه است،مهریان وزردشتیان مروارید را که محترم شمرده اند در صدف پرورش می دادند. ونماد گل نیلوفرنیز به دین بودا راه یافت.

برخی پنداشته اند: که مهر خود را با برگ درخت انجیر پوشانده است. لذا نان وشراب در دین مهر مقدس شمرده می شوند.و عیسویان چند قرن بعد همین نماد ها را در مراسم شام آخر کلیسا بکار برده اند

نیلوفر ابی (لوتوس) در میان ادیان مختلف ، نماد تولد دوباره است . علاوه بر این  نماد درستی ،خوبی ، زیبایی، خوشبختی، ارامش و روشنی نیز می باشد . هنرمندان چینی و ژاپنی در آثارشان در بسیاری از آثار هنریشان ،این گل را به تصویر کشیده و نقش آنرا به منظور چاپ بر روی تکه های چوب حک می کرده اند . در هندوستان نیز ، نیلوفر ابی ،مایه اصلی  حکاکی های هنرمندان را به عنوان طرحی والا و زیبا  را تشکیل می دهد.

نیلوفر آبی  ، حضوری همیشگی در میان نمادهای بسیاری از ادیان قاره اسیا به خصوص ادیان برآمده از  کشور هندوستان دارد. و از همین رو است که گل نیلوفر ابی در میان پیروان  مذاهب هندوئیسم و بودیسم به نمادی برای نشان دادن  بیداری آدمی و گام برداشتن او در مسیر حقیقت روحانی زندگی تبدیل شده است.  اگر چه تعریف این دو مذهب از این گل تا حدودی با هم متفاوت است ولی  هر دوی این مذاهب اهمیت زیادی به این گل می دهند. از اینرو امروزه نیز معنای این گل ارتباط نزدیکی با نمادها و مفاهیم دینی دارد. 

نیلوفر ابی بیانگر زندگی در معنای عام وکلی آن است. این گل در گل و لای مرداب رشد کرده و سرانجام به نهایت زیبایی می رسد ،درست همچون آدمی که روز به روز  تکامل یافته  و زیباتر می شود . از اینرو نیلوفر ابی در حقیقت  بیانگر مشقت و رنج آدمی در دنیا بوده   و از آن برای وصف مردمانی استفاده می شود که دورانی سراسر محنت را پشت سر گذاشته و به سوی ارامش در حرکتند. این مردمان نیز  همچون گل نیلوفر از کف مرداب برآمده و در طول زندگی به موجودی زیبا و مملو از حیات ، تبدیل می شوند .

منابع:

1. مری بویس، زرتشتیان عقاید و باورها، ترجمه عسکر بهرامی، انتشارات ققنوس، چاپ اول، 1381، ص 54
2.مری بویس، تاریخ کیش زرتشت، ترجمه: همایون صنعتی زاده، انتشارات توس، چاپ اول، 1374، ج1، ص 398.
.3معین، محمد، مزد سینا و ادب پارسی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم، 2535، ج اول، ص 128، 115.

 



نوشته شده در شنبه 88/7/25ساعت 4:23 عصر توسط کوروش فروهر| نظرات ( ) |