سفارش تبلیغ
صبا ویژن







































صدای تاریخ

ولتر

نام:محقق:خانم حسینی  
مقد مه:

هدف من از نو شتن این تحقیق این بود که تا بد ا نیم گذ شته و تا ر یخ فقط مختص به یک کشور یا یک قو م و ملیت خا ص نیست.این زند گی کل انسا نها بر روی کل زمین  درگذ شته و حا ل و آیند ه است که تا ریخ را به
 و جود می آورد ولی متا سفا نه تا ر یخ نو یسان و مر دان بزرگ در زمان و عصر به  نحو ه خو بی از آنها استقبال نمی شود .البته این امر طبیعی است . که مورد بی مهر ی قرار بگیر ند ولی مطمئنا تو سط فقرا و ستم دیدگان جا معه که اکثریت جا معه را تشکیل می د هند پشتیبا نی می شو ند .
 اما چرا مور د بی مهر ی قرار می گیر ند شا ید این فرد در آن زمان مو قعیت شاه،طبقه ،دسته یا حز ب خا صی را به خطر اند ا خته با شد یا شا ید هم با عث متلا شی شد ن آن شده با شد تا بتو اند مر دم را نسبت به بزر گان حکومتی و د ینی عصر خودکه آنها را ما نند جا نشین خدا و نیمه خد ا یی حس می کر د نند آگا ه کند و وجو د شا ن و ز ند گیشان را تو سط خو دش  که حا ضر نبو د ند یک ثا نیه د یگر را برای ز نده ما ند نش تخمین بز نند زیر و رو کند  .این مهم نیست آقای فر ا نسو ا آرو ئه با نا م مستعا ر و لتر چگو نه به دنیا آمد و چگو نه از دنیا ر فت . این مهم است که چر ا ؟ زما نی که مر د بر روی تا بو تش فقط سه کلمه او مغز بشر را تکا ن دادو برای ما آزادی به ار مغان آورد. من د وست دارم بعداز هر تحقیق که به ا تمام می رسا نم چیز ها ی بیشتر ی بیا مو ز م .
زما نی که ا و لین منبع معر فی شد ه استا د را خو ا ند م و با ز ند گی این بزر گ مر د آشنا شد م شیفته و تشنه آن شد م که بیشتر بدا نم می د ید م که در صحنه خو شی ها و تلخی های زمان هنو ز  ما نند سپر ی محکم ایستا د ه بر در تا ر یخ سد ه 18پس قر یب چند ین سا عت سر ما را بر خو د هموار سا ختم تا بتو ا نم به مطا لب مورد نظر خود دست یا بم من کو چکتر از آن هستم که در جمع هم کلا سی ها ی خو د با  ستم و در ذ هن خو د م فکر کنم که من آمده ام تا چیز بیشتر یی را یا د د هم نه .بلکه این بها نه ای است بر ا ی اینکه خو د م بیشتر یا د بگیر م تا و قتی ز ما نی می گو یند فر ا نسه و عصر ر و شنگر ی ما نند کو ر ی عصا به دست نبا شم که فقط گو ش می د هد و هیچ چیز ی نمی فهمد می خو ا هم ما نند را ه یا بی چر ا غ به دست را ه را نشا ن دهم آیا می تو ا نیم همه مو ار د را به و لتر نسبت د هیم .شا ید و لتر فیلسو ف بود و با جمع فیلسو فا ن د ست و پنجه نر م می کر د ،نه شا ید هم شا عر بو د و د ر مجا لس منا ظر ه رو دست ند ا شت، نه شا ید هم مو ر خ تو ا نا یی بود که کسی به جز خود او نمی تو ا نست زیبا یی تحلیل گر ی تا ر یخ را نما یا ن سا ز دیا شا ید هم یک نما یش نامه نویس تو ا نا بود، شاید هم سیا ستمد ار ی غا ضب بود .آیا ها و شا ید ها ی د یگر بهتر این نیست یشتر بخو ا نیم تا بد ا نیم  .
چکید ه:
نا مش فر ا نسو ا ما ر ی آرو ئه دار ای اسم مستعار و لتر در پا ر یس به دنیا آمد در مدرسه بلند پا یگان مملکتی در س خو ا ند از زما نی که تو ا نست نا م خو د را بنو یسد شر و ع به سرو دن کر د .در 12 سا گی نو شتن نما یشنا مه را شر و ع کر د .شیفته ادبیا ت بود ولی اسرارپدر مجبور بهخوا ندن حقو ق کرد اضا فی دا نستن بیشتر قو ا نین او لین انتقاد تبعید ،دو مین کار به ار مغان آور د و 1718 مشهو ر یت او د یپ و آرتمبر شکست خو ر د . به دلیل حا ضر جو ا بی16 روز حبس و تبعید به انگلس در مه 1778 از دنیا ر فت کلیسا با دفنش در فر ا نسه مخا لفت کر د اما بعد از پیر و زی در سال 1791مجمع پا لمان لو یی شا نز دهم را مجبور به قبو ل جنا زاش در پا ریس کر د . جنا ز ه اش را با تشر یفا تی با ر نکر دنی به فرا نسه آور د ند .بر رو ی تا بو تش نو شته شده او مغز انسا ن را تکا ن داد و بر ا ی ما آزادی به ار مغان آورد
و لتر نما یشنا مه نو یس،دا ستا ن نو یس ،مقا له نو یس ،تا ر بخ نو یس ،فیلسو ف  یکی از تیز بین تر ین منتقدا ن عصر خو د است.  نا م حقیقی او فر ا نسو ا ما ر ی آر و ئه است . در 21 نو ا مبر 1694 در پا ر یس به دنیا آمد پد ر ش وکیل و حسا بر س کل فر ا نسه بو د . و ما د ر ش از طبقه اشر ا ف بو د .به دلیل مو قعیت ماد ر ش  او را به مد ر سه یسو عیا ن یا لو یی کبیر فر ستا د ند .به نظرمن  هر بچه که به  مد ر سه می رود حا لا در هر جا و به هر زبا نی مد تی را می خو ا هد تا کا مل الفبا و نو شتن زبا ن خو د ش را  یا د بگیرد . و حتی نو شتن بر ا یش بسیار سخت است و کسی که شا عر است و شعر می سر ا ید نیاز به قو ه تخیل قو ی و با ز آفر ینی و رو ح دادن به کلما ت بر ا ی سر و د ن است به نظر من او  استثنا یی و ضر یب هو ش بالا یی داردکه به محظ اینکه تو ا نسته نا م  خو د ش را بنو یسد شر و ع به سر و دن کند .او شیفته اد بیا ت بود  .پد ر ش ا عتقا د دا شت که اد  بیا ت ،شا عر ی و نو یسند گی با عث بد بختی ،فقر ،  تنگد ستی می شو د. فر ا نسو ا از همان کو د کی خا نه و خا نو ا د ه ا ش را تبد یل به تئا تر ی کر د که بز له گو یی و هنر و سرز ند گیش گر د انند ه این آمفی تئا تر کو چک صمیمی و خا نگی بو د . ما دا م نینو ن د و لا تکلو زن شنا خته شد ه ،آینده فر ا نسوا را پیش بینی کرد و وثیت کرد بعد از مر گش دو هزار فرا نک به او بد هند .بیشتر اطلا عا ت او لیه  فر نسو ا از خرید همین کتا ب ها شکل گر فت .
  اما فر ا نسو ا به جز پدر  و ا قعیش پدر تعمد یش به اسم ( آبه دو شا تنو ف) 1.  نسبت به  تر بیت او علا قه نشان داد آبه به فر ا نسو ا نماز ،رو زه،آداب شر یعت ،و یک چیز د یگر که از همه مهم تر بو د و کل ز  ند گی آر و ئه را در بر گر فت راه شکا کیت بود آبه مر د ی آزاد فکر و آزا د ا ند یش بو د  که در شکل گیر ی ا فکار آر و ئه ایفا گر نقش اصلی شخصیت او است.و او او لین معلم و لتر بو د .در7 سا لگی وار د دا نشگاه شبا نه  روز ی به نام لو یی لو گر ان در پا ر یس که بهتر ین آمو ز شگاه درآن و قت بود و حتی جا یز ه سخن لا تین و شعر لا تین را نصیب خو د کر د. و فرز ند ا ن شا هی ،بلند پا یگا ن و اشر ا ف حق در س خو ا ند ن در آن را دا شتند . او آیند ه نگر بو د و در همان کو دکی   بنا ی دو ستی با  شا هز ا د گان و بلند پا یگان را ریخت .در  درام،اد بیا ت و کلا سیک آمو ز ش د ید حال این سو ال ؟ پیش می آید او چگو نه تو ا نست چنین فر د بز ر گی شو د؟ ولی سو ال ؟د یگر عصر رو شنگر ی یعنی چه ؟و چه قر نی را عصر رو شنگر ی یا رو شنفکر ی نام نها د ند ؟ از نظر پیلی به و یژگی و اعتقا دکا مل و نا محدو د ا نسا ن و عقل و آیند ه اش گفته می شو د .بر ا ی سخن گفتن در با ره رو شنگر ی بلا فا صله در بار ه و ا قعیت ها ی تا ر یخی و با ز سا ز ی آر ما ن سخن  از آن رو ا ند یشه آن چنا ن نظر یه و پیشنها د ها در با ره تدا و م گذ شته و آیند ه در تلا ش بو د ند  حال از این مطالب مطئن می شو یم که عصر رو شنگر ی یا رو شنفکر ی به قر ن  18گفته می شو د .
سو ال ؟آیا عصر رو شنگر ی در همه کشو ر ها بر اسا س یک پد ید ه و ا حد  پد ید ار شد ؟در جو ا ب این پد ید ه در هر کشور ی ا ر و پا یی بر اسا س مو قعیت و یژه فر هنگی ،سیا سی ،اقتصادی، جغر ا فیا یی نشان دا د ه شد. اما نبا ید از انسا ف گذ شت و فر ا مو ش کرد که فرا نسو یا ن خو د باز یگر ا ن اصلی نقش رو شنگر ی یا رو شنکر ی بو د ند .  اما عصر رو شنگر ی را می تو ا نیم به دو دسته تقسیم کرد.
()
در 12سا گی که اقتضا ی سنی او با ز ی گو شی ،شاد ما نی بچگی را  می تلبید. نما بشنا مه ای نو شت ،او مو جو دیت دو ز خ را ا نکار کر د و بهشت را خو ا بگاه ابد ی معر فی کر د .و لی پد ر ش او را تشو یق به خوا ند ن حقو ق کر دو در مجا لس بحث الا هیا ت با فیلسو فان دست و پنجه نرم می کر د  . از سال 1711تا 1713 به تحصل علم حقو ق پر د ا خت 1714  ازطر ف یکی از قضا ت پا ر یس د عو ت به همکا ر ی می شو د آشنا یی با این قا ضی سر شنا س مو جب شد تا بعد ها یکی از آثا ر ش را با نام عصر لو یی چها رد هم به رشته تحر یر در آو ر د . مجموعه قو ا نین تئو د ر یو س و یو ستینا نوس  ر ا گذ ر اند .اما  آیا انرز ی مها ر نشد نی درو ن ولتر می تو ا نست و کیلی آر ا م و سر به زیر ییرا از او بسا ز د ؟او به انجمن معبد نشینان پیو ست.1
           اومعتقد بود که ((دا نش با ید ارز شمند با شد نه اینکه خود را در میان تعداد زیاد کتا ب ها غر ق کرد و بعد با غرور بگو یی اینها سو ا بق کار ی من هستند )).او لین حس انتقادی او در زما نی که نا ئب السلطنه برای صر فه جو یی اسبها ی را به نصف رسا ند در جو اب کار مقا له ای نو شت بهتر بو د ایشان به جا ی نصف کر دن اسبها خر ا نی را که در بار سلطنتی را پر کر ده اند را از کا ر معا ف کند.او بسیار ی از قو ا نین کشور را اضا فی،دست و پا گیر و با عث آشو ب و اغتشا ش می دا نست به در خو ا ست پد ر ش او به همر اه فر ا نسه در هلند به لا هه بفر ستد.و در ضمن در دسر ها یی در راه عا شق شد ن دختر ی به نام المپ و ناکا م  ما ند او زبان نیشدار ی دا شت و هر زمان که شعر تند ی بر سر زبا ن ها می افتاد بی برو بر گشت آن را به ولتر نسبت می دادند .دلیلش هم این بو د که د یگر نو یسند گان از عو ا قب کا ر می تر سید ند پس با نام او امضا می کر ند او هر بار از اینکه از دفعه قبل از نظر مر دم بزر گتر شد ه نفع می کرد اما عو ا قبش آنقدر سخت بو د که ارزشش را ند ا شت .
                  در مطلبی که بر زبا نها افتا د.1716حکم تبعید آر و ئه به تو ل صا در شد که پد ر ش آن را به شهر ی در   160 کیلو متر ی جنو ب پا یتخت تغییر داد.آر و ئه با ز یر کی تما م شعر ی را با عنوان (ر سا له) مبنی بر بیگنا هیش سر و د و تقد یم به شا ه کر د و با آزاد ی او مو اد فقت شد. پس از آزادی در سال  1717 در 23 سا لگی شعر تند و انتقا دی با نا م (من دیده ام)بر سر زبا نها راند .  نا یب السلطنه او را احضار کرد. حکم صا د ر ه با مهر شا هی  ز ند ا ن معر و ف فر ا نسه  با ستیل بر ای آقا ی فر ا نسو ا ما ر ی آر و ئه. اما  آیا جای تعجب نیست که او نا را حت نمی شود ؟مگر هر انسا نی از زندا ن رفتن نمی تر سد؟مگر این نیست همه از بزرگ و کو چگ زن و مرد خو د را مو ظف به اطاعت از قو انین میدانیم ؟کیست که آر ا مش نمی خو ا هد؟کیست که زندگی سا لم و را حت نمی خو ا هد ؟
                   اما او نه تنها از زند ان نا را حت نبو د بلکه را حت می تو انست افکا ر ش را در سکو ت زندا ن پر و ر ش د هد .و بعد  از زند ان نسبت به آبیار ی آن همت کند.ز ندا نبا نا ن حق ند ا شتند کا غذ سفید و قلم در اختیار ش بگذ ار ند. چو ن دلیل زندان آمد نش هم همان کا غذ سفید و قلم  سیاه یا ر نگی بود او خو د اد عا می کر د ز ما نی که قلم در دست می گیر م ما نند اسلحه ای با تما م و جو د  با د شمن مبا رزه می کنم. اما آر و ئه آنها را با در خو ا ست کتا ب ها ی بیر و ن متقا عد کر ده بو د که نظر ی ندارد امام گر می شو د این نا بغه بی کار بنشیند ؟   و ساکت و بی سر و صدابا شد ؟

1)انجمن معبد نشینان:به گر و هی از ا فر اد با ز نشسته که طر فدار فلسفه اپیکوری می گفتند یک سا لن نیمه اد بی که راه مستقلی ند ا شتند  و رهبرا آن آبه ها ی شگم پر و ری بو د ند از نزو ر ات ،... مر دم ثر و ت کلا نی به هم زد ه بو د ند اما در یغ از کمی معلو مات حتی کم و ظا هر ی برای اینکه اد عا ی خو د را نسبت به سر دمد ار بو دن نسبت به مسیحت را نشا ن و وظیفه ار شا د و را هنما یی را  به مر د م تحمیل کند
           کتا ب ها ی در خو ا ستی در اختیار ش گذا شتند به اضا فه اسلحه دستش شرو ع کر د به نو شتن در میا ن سطر ها و کنار ه ها ی کتا ب (هم پیما نی )ز ا یید ه ز ندا ن است .اما در ز ندا ن بو د که به صو ر ت نا گها نی نام  این سر و ده را با نام و لتر امضا کر د.وشنا خت او فقط با امضا ی خو د ش را حت بو د.دلیل اصلی انتخا ب نا م مستعار و لتر هنو ز معلوم نیست  .                                                                                          

چند احتمال برای انتخا ب این نا م و جو د دارد.
1 ) شا ید مر بو ط به منز لت خا نو ا د گی با شد
2) شا ید با نام و لترا در ایتا لیا منسوب   است. .
 3)یکی از کار شنا سا ن ز ند گی نا مه و لتر این نام را بر گر فته از نا م شهر ایر وال که دارا ی شهر ت و ثر و ت زیا د بو د ند . 4)اما ما کیز دو کر کی  این نا م را مشتق از و تر نا م مزر عه ای کو چک نز د یکی پا ر یس که آن را از عمو زا ده اش به ارث بر ده با شد. و شاید هم آر و ئه دو و لتر ،دو را به تقلید با لز یک به کار بر د ه با شد .
                  در 11آو ریل 1718 آزاد شد خو ب حا لا کسی که از زندان آزاد شد ه پیش بینی می شو د سر به را ه ،آرا م ،مطیع.بی در دسر و بی دغ دغه البته در آن زمان اما آیا تا به حال دیده شده آتشفشا ن فعال بی دردسر باشد تا این آتشفشا ن د ومی را بی در دسر و بی سر و صدا تصو ر کنیم ؟ از ما ند ن در پار یس منع شد  او در زمان تو قیف تر اژدی او د یپ را گا شت و اجاز ه کتبی شاه ،را که آقای آر و ئه هر زمان ما یل با شند می تو ا نند به فر ا نسه بر گر دد را کسب کرد.نما یشنا مه (او د یپ شهر یار )اثر سو فو کل که تو سط پیر کو ر نی با ز آفر بیی شد ه بو د با تبحر خا ر ق العا د ه باز آفر ینی کرد او از همه سبقت گر فت و حتی ا ثر اصلی را به مید ان مبارز ه طلبید به مد ت 45 روز پیا پی بر رو ی صحنه رفت و مورد استقبال قرار گر فت.این اثر باعث نا م و آو ازه مشهو ر یت و لتر شد . در سال  1722 کنتس ما ر ی دورو او را دعو ت به همر اهی کر د نش در سفر کر د و در سفر بو د کنتس عقا ید ش را به و لترگفت و نو شته (رساله او ر نیا  ) در پا سخ کنتس نسبت بع عقا ید خو د ش بود. 1723 (سرودن ا شعار حما سی هنریاد) در بار ه در با ر سلطنت ها نر ی چهار م زا یید ه دوران بعد از زندان است که بیا نیه ای سیا سی در ما یه ها ی حما سی مو ضو ع جنا یا ت دینی در دو.ر ه های مختلف امیدو ار بو د به عنو ا ن حما سه ملی فر ا نسه شنا خته شو دو به هفت ز با ن تر جمه شد و محبو بیت ها نر ی چها ر م را زند ه کر ددر سال 1744ها نر یاد او را به شهر ت و مقا م با لا تر ی ر سا ند .  نما یش نا مه .(آر تمبر )با شکست رو به رو شد. چند ما ه بعد شا عر ی شعر ی را با نام فیلیپیکها نو شت که آنرا به و لتر نسبت داد ندو کسی به جز و لتر و نو یسند ه اصلی نمی دا نستند  فلیپ به و لتر نصیحت کرد خو د ش بی سر و صدا پا ر یس را تر ک کند و ولتر به شا تو دو سو لی ر فت   در سا ل 1723 نما بشنا مه(ما ر یا نا) رابه پا یا ن ر سا ند .سر گذ شت شا هزاد های یهو د ی است. .نغمه اصلی و لتر.
کشیشا ن نه آنند که مر د م سبک مغز می پند ار ند                                        دا نا یی آنان از خو ش با و ر ی ما ست .
                  پس از آنکه و لتراز نما یشنا مه مو فق او د یپ  هز ار فر ا نک  به دست آو ر د در سا ل 1726در ضیا فتی در قصر (دو ک دو سو لی )چند د قیقه ا ی ر شته کلام ر ا به دست گر فت و با فصا حت و زیبا یی سخن گفت و زما نی که شو ا لیه دو رو هان با صد ا ی بلند پر سید چه کسی است که با صدا ی بلند حر ف می ز ند و لتر جو ا ب دا د(او کسی است که لقب بزر گی ندار د اما و جو د ش با عث بزر گی و عظمت او ست )و با زبا ن گز ند ها ش شو ا لیه مغر ور را زا یه می کند .و اما ما با ید مو قعیت و لتر را در بر ا بر د و ک د ر نظر دا شته با شیم هر چند او معرو ف شده بو د اما باز هم در برابر دو ک از طبقه پا یین بود نزاح سختی بین و لتر و شو ا لیه دو ر هان از و ا بستگا ن نز د یک شاه به و جو د آمد و لتر می خو ا ست با سلا ح اعا ده حیثیت کند به دستو ر پدر و ما در شو الیه و لتر با ر دیگر مهمان نا خو ا ند ه با ستیل شد و لتر با ز یر کی تو ا نست پس از 16 روز حبس آن را تبد یل به تبعید به انگلستان کند در آنجا بو د که اند یشه ها ی متر قی او نسبت به نظا م فر ا نسه شکل گر فت ز ند گی در آنجا تا ثیر ا ت خو بی را بر او به جا یی گذ ا شت ز یر ا در آن زما ن آن کشو ر مهد، اند یشه ها ی نو ارو پا بو د و افز ا یش علم د ر جر یان بو د پا یه ها ی کلیسا زو د تر از و لتر سست شد ه بو د . او می خو ا ست نیو تن را جا یگز ین دکار ت در فر ا نسه کند او در آنجا با روا داری دینی آشنا شدو لی به نظر من ولتر با این همه باز هم احسا س آزادی نمی کر د یعنی آز اد ی مد نزر خو د ش را احسا س نمی کر د . ها نر یاد را در انگلستا ن منتشر کر د که استقبال کر د ند .و به ملکه و قت کرو لا ین اهدا کر د . و او آنچه در بار ه مسیحیت گفت نه تنها در فر ا نسه بلکه در سرا سر ار و پا آ تشی  به پا کر د . به قو ل نیچه (بر ای فر و ر یختن این سیا ست سست با ید شیر خند انی به میدا ن بیا ید پس و لتر آمد و همه چیز را با خنده ،مزحکه نا بو د کرد ). اما و لتر عاد تی دا شت و خو ا نند گان خو د را به این عاد ت یاد داده بو د که کتا ب ها و نو شته ها ی خو د را با نا م و نشا ن گمر ا ه کنند ه چا پ کند  ما نند چو ن مو عظه قد یم ،ر سا له ای به ر و میا ن، اما خو ا نند گا نش که بشتر تحصیل کر د گا ن بو د ند  می دا نستند مو لف این کتا ب ها شخص و لتر است .
          در مد ت3 سال تبعید زود زبا ن انگلیسی را آمو خت و شر و ع به نوشتن مقا لا ت به انگلیسی کر د و در سال 1727، مقاله ای در بار ه شعر حما سی، مقا له ای در با ره جنگها ی دا خلی فر انسه منتشرکر د . 1729پنها نی به فر ا نسه با ز گشت .    1730و1735  آرمان جمهور ی خو ا هانه، 1730با الها م از تر اژد ی ژو لیو س سزار اثر شکسپیر نما یش نا مه بر و تو س را نو شت  و آن را چا پ کر د. اثر بعد ی نما یش نا مه ژو لیو س سزارو اری فیل را به اتما م رسا ند ،1731 (زند گی شارل 12)ز ند گی پر ما جر ا ی پاد شا ه سو ئد 1732و (تر ا ژدی زا ئیر ) بر رو ی صحنه ر فت که تصو یر جا لبی از عشق و حسد را با ز گو می کند، 1733 (مر گ قیصر) 1734 عبا دتگا ه ذو ق  ، مر اسلا ت  فلسفی در مور د انگلستان  شر ح عقا ید جا ن لا ک نیتو ن  برا ی فر ا نسو یا ن ، 1736تبلیغ انسان دو ستی، آشنا یی با الکسا ندر پو پ ومطا لعه آثار نیو تن ،لا ک ،شکسپر به خصو ص فلسفه سیا سی جا ن لا ک جا ن (نا مه ها ی فلسفی ) 7   نا مه در بار ه مذ هب و تسا هل در مذ هب و 17 نا مه در با ره مبا چث د یگر یک نا مه در نقد نظر یا ت پا سکا ل چون او به قهر ما ن مد ا فعا ت کا تو لیکی تبد یل شد ه بو د نا مه ها ی فلسفی  چنا ن افکا ر ی را بر ذهن مر د م ما ند گا ر کرد به بمب تشبیه   ولی این نا مه ها طر ا حی خو بی برا ی انقلا ب فر ا نسه بود به فر مان پا رلمان سو زاند ه شد. ،1739 مقا له ای در با ر ه ما هیت دیو ا نگی 
و لتر که.می دا نست از با ستیل بهتر نصیبش نمی  شو د پس فرار را تر حیح می د هد،به مادا م د و شا تله در  قصر سیر ه پنا هند ه می شو د. و او را با علو م زمان آشنا سا خت د ر آنجا با نو شتن دا ستا ن ها ی آر امش دو منظو م( در ستا یش لذ ت ودر با ر ه انسا ن) . ، (خرد کلان) تقلید ی از سو یفت ولی پر با ر تر از آن زند گی فیلسو فی از بابل آشنا به تما م علم(معصو م ) دا ستان بو می آمر یکا یی که به فر ا نسه می آید انجیل را می خو ا ند و مسیحی می شو د .و در  تنا قضات دین و کلیسا سر د گم میشو د که نو ک حمله قلمش به طر ف اند یشه ها ی خر ا فی قر و ن وسطایی بو د فر ا نسو یان شر ح داد
1740 جا سو س سفیر در پر و س من که!!!! تعجب می کنم او که بی پر و ا بو د نمی دانم ،     در سال 1741تعصب مذ هبی ریا و دو رو یی  را فاش می کند .     1743مر و پ. 1745 تا ر یخ نگا ر لو یی پا نز د هم ر فتن به و ر سای . در سال 1746 به عضو یت فر هنگستان یا آکا د می  فر ا نسه در آمد. ،1748  (سمیر ا میس)به قصد رقا بت کر ه بیو ن حر یفش نوشت ودر بار شاه استا نیلا س در لو تو یل مقیم شد. ، او به پا ر یس با ز گشت،در سال 1749(با بو ک ممنو ن) ،(اسکار منتا دو).. 1750 از طر ف فر د ر یک  شاه بر لین د عو ت به همکار ی شد اما چو ن در هیچ جا یی دو شا ه  یکی حکو متی و دیگر ی شا عر سا زگا ر ی ند ا شتند بعد از مد تی به کدور ت تبد یل شد و به پا ریس بر گشت و قتی که به و طن رسید فهمید به خا طرکتا ب  ( دور و دراز ی به نام و نظر به طبا یع و اخلا ق و آداب و رو حیات اقو ا م و وقا یع تا ریخ ازعهد شا ر لما نی تا لو یی سیزد هم ) تبعید شد ه است در این کتا ب اسا سی فر و پا شی رم غلبه مسیحیت بر بت  پر ستی می دا ند .از تمد ن ها ی ا یرا ن ،هند ،چین به بز ر گی یا د می کند واز یهو دی و مسیحی انتقا د می کند و1757  زا د یک
           1751 (لو ئی چها د هم )، و فر صت نو شتن مقا له ای کو تا ه را به د ست آورد 1752 (میکرو مکاس).. او نه در فر انسه جا یی د اشت نه پرو س او در سو ئس ملک سن ژان  که نام آن را خا نه شا دی ها و لذ ت ها  نهاد خر ید در نز دیکی ژنو به مد ت چها ر سال1755تا1759 مو قتی  اقا مت گز ید اما محل دا ئمی قصر فر نه و  او به شاه فر نه،پا د شا ه صا حب ضمیر ،و لتر شاه  معر و ف شدو خو د شهر فر نه به پا یتخت معنو ی جهان نام گر فت  و آنجا و قا یع ارو پا را زیر نظر داشت1755 (دو شیز ه اور لئا ن شا هکار کمیک قهرما نی سده 18) چهر ه تا ریخی د و شیز ه را مسخر ه نمی کند بلکه دو لت و کلیسا را به خا طر افسا نهایی که در بار ه ژاندار ک سا خته اند مسخر ه می کند .که ژان دار ک و دلا و ر یی ها یش را به پا ی نیر و ها ی آسما نی می نو یسند .چو ن کلیسا خر من آتش را به ژان دار ک هد یه داده بو د  و چهر ه این قهر مان ملی را زیر افسا نه ها ی درو غین می پو شا ند1756جنگ ها ی هفت سا له ارو پا آغاز شد .که منجر به آفر ینش شا کار کا ند ید شدو رساله اخلا قیات. 1758(کا ر بر یر یا خو شبختی)، 1759کا  ند ید یا هز لی  یکی از پر فر و ش تر ین کتا ب قر ن هیجد هم شدو بهتر ین دا ستا ن فلسفیش بود.حال او تبد یل به شخصی فر ا ملی شد .و هر کس بر ا ی مهار کر دن اوو قلمش از هر طبقه ای  در تلا ش برای خو دش بو د. 1762  نو شته مو عظه پنجا ه نفر ی را با نا م لا متر ی که مرد ه بو د چا پ کر د  مسیحیت را مسخر ه کر د ه بو د. 1763(ر سا لهای در با ب تسا هل) ، 1764 فر هنگ فلسفی که در پا ر یس،ژنو ،آمستر دا م محکو م شد ، چا پ انجیل متن اصلا ح شد ه کتا ب آتشین ژان میله و صیت من . 1765جنگهای داخلی ارو پا ، 1767 (سا ده دل )، 1767 (ر سا له رسو ایی را بکو بید )را نگا شت و آن را صد ها بار به شکل ها ی مختلفی سر و د منظور رسو ا یی ،مسا یل د ینی ،خر ا فا ت ،خشو نت،اختنا ق ،استبداد،دادگاه تفتیش عقا ید و. دستو ر سو ز ا ند ن کتا ب دا ه شد شو ای 25 نفر ی ژنو، در سال 1765 پا ر لمان پا ر یین دستو ر مشا به را صادر کر د اثر 105 صفحه ایبر سی آرا لرد با لینگبر و ت و حملا ت شد ید تر به مسیح  و در همان سال منتشر کرد ن دا ستا ن پا کد ل. 1768پر نس با بیلون، 1769 آخر ین فکرو اند یشه و استعدادش که یکی از بر جسته تر ین آثارش(فر هنگ فلسفی جیبی)5تا 8اثر را به خو د اختصاص داد.داری محتو ا ی جا لبی بو د.  فر یا د ملت ها را به چا پ ر سا ند و د ر هما ن سال تا ر یخ پا ر لما ن و پا پ  را مظهر تو طئه دا نست

نتیجه گیر ی
نتیجه من از تحقیق این است که و لتر در قر ن 18 است و به نظر من  نشان داد که قسمت یا اینکه اعتقاد به خدا بو دن به   طر ز زمان خود، خدا زند گی انسا ن را نو شته و فقط به د نیا می آییم تا دستو ر ا ت خدا را  نسبت به انسا ن اجر اشو د و بعد بمیر م را نفی کر د. او می تو ا نست خود را سر بار جا معه کند. و به بها نه این که خد ا سر نو شت من را این گو نه نو شته مخصو صا با آن جسم نحیفش اما او با جسم نحیف و رو ح بز ر گش تا پا یا ن عمر مبارز ه کر د . و اثبا ت کر د که انسا ن می تو ا ند گر چه خیلی ازطبقه پا یین جا معه با شد او حتی اگر از طبقه پا یین تر ی هم بو د با ز همان بز ر گی و عظمت را به دست می آو ر د . و لتر به تما م معنا خو ا ستن تو ا نستن را بر رو ی پر د ه نما یش زند گی خو د به اجر ا دارآورد و  انسا فا با ز ییگر ی خو د را با چیر ه دستی خو د به ز یبا یی  نما یش گذ ا شت به نظر من او بیشتراز هر مبارز آزادی خو ا هی و نو یسند ای بر ضدظلم ستم و زو ر گو یی سخن گفته و حتی تا پا ی جا ن هم ر فته البته نا گفته نما ند که او اثبا ت کر د نه این که فقط با حر ف بلکه مر د  مید ا ن بو د .هر گذ شته در زیر گر د و غبا ر تا ریخ  فر ا مو ش می شو د ولی اوهنو ز هم چون دورا ن خود ایستا ده و با آن شها مت او ل خو د می گو ید من هستم هم چو ن اقتدار گذ شته اها ی مر دما ن بیا یید و بخو ا نید و لذ ت ببر یید نه از شاه تر سیدم نه پاپ نه پا ر لمان فقط گفتم یک کلمه حق،در ستی ،پا کی ،جا و دا نگی گفتم جاو د ا نگی الحق او خود راهم در آن و قت و هم در این زما ن جا و د ا نه سا خته ما نند نگهبا نی بر این در ایستا د ه ا م. عا د ت دار م به آمدن و رفتن مر د ما ن ،کسا نی که هنو ز من را مشنا سند صمیما نه می آیند و احو ا لم را می پر سند ودسته ای تا ز ه میا یند. حس هم د ردی در غم ها و مشکلتی که داشتم و یا کف ز دن برا یم وما ند گا ر شد ن به عنو ا ن یک د و ست نه بعضی ها هم درس مشق از من می آمو ز ند و تبد یل به شا گر دا ن همیشگی مکتبم شد ه اند .دقیقه و ثا نیه کلا س ها یم را نه از دست می د هند و نه فر ا مو ش می کنند .عا شقا نی را که به من عشق می ور زند را دو ست دار م و به آنان و فا دار می ما نم .چو ن که می دا نم عشق زیبا ،جا و دانه،آتشین وچرا؟ از زبان من از زبان خود ،و خود با تما م و جو د حس کر د م .
معر فی منا بع
 1)از نا مه ها ی و لتر به دا لا مبر
  از نا مه ها ی و لترl . M .c)    2
 3) ازنا مه ها ی و لتربه ما کیز مو ر خ 18مه 1772
 4 )ازنا مه و لتر به دا میلا و یل
  5)عنوان:این مر تد را در گو ر ستا ن د فن نکنید، فرا نسو ا و لتر/فلد من دوو ریا ن متر چم  :رحیم لو یو سف،نشر یه نا مه: 9نا مه ها ی 18،19، 20
6)عنو ا ن اند یشهای به نا م ولتر   /گ.ن/نا مه ها ی 18و 19 ،20
7) بر خو ر د اند یشه ها . دکتر جو اد حد ید ی/ انتشارا ت قو مس1365
8)تا ر یخ ار و پا از آغاز تا قر ن بیستم،نو یسنده :عبا س قلی غفا ر ی فر د/ مشخصا ت نشر : تهرا ن اطلا عات  1387  / مو ضو ع :ار و پاو تا ر یخ / ویر استا :افسا نه قا رو نی
9  )تا ر یخ لو یی چها دهم و لترتر جمه علیقلی کا شا نی تهر ان انتشارات :نقده 1366
10) عنو ا ن:عبا تگا ه ذو قنگا هی به آثار فر ا نسو ا مار ی آر و ئه معر و ف به و لتر /نشر یه :سلا م 3/9/1377
 11)مجمو عه تا ریخ جها ن عصر رو شنگر ی نو یسند :جان.ام.دانمت جم مهد ی حقیقت خو اهتهران انتشارات ققنو سچاپ او ل : 1382 
12)و یل و آر یل دو ر ا نت /متر جم سهیل آذر ی/ و یر ا ستا ر حسن انو شه/چا پ نهم تهر ا ن1328    و یر ایش  2تهر ا ن ا نشا ر ا ت علمی فر هنگی کتا بخا نه ملی ایرا ن جلد نهم
  13)ولتر    چهر ه بی پیر ا یه انسان ظر یف هو من نشر یه :اطلا عات. 21نو امبر سالرو ز تو لد ./9/1385
14)و لتر و مسیحیت /شکو ر ی فر ا مرز –فر ا نسو ا مار ی آر و ئه  نشر یه: پیا م شمال ص10
15)عنو ان :و لتر و عصر رو شنگر ی اصلاح کن،آر ما نی نکن ،چها ن بگلو را مین   متر جم : گو درزی منصور نشر یه: نو روز14/12/1380
 16)عنو ا ن :و لتر و عصر رو شنگر ی فر ا نسه ،حبیبی کیو ا ن ،نشر یه :تا با ن 142
17 )عنو ان: و لتر  متر جم نازی حقا نی پر ست  نشر یه :جا م جم 17/2/1380
18)عنوان:و لتر   ک.ن درر او ین/شهر یار پر و یزی  نشر یه چیستا 180
  19) عنو ان :ولتر مد ا فع آزا د ی در عصر رو شنگر ی محمد حسین نشر یه::در آینه فر هنگ10 مر داد ماه 1380   
20)و لتر نا بغه نا شنا خته تر جمه غلا مر زضا سمیعی انتشا رات یزدان1369  
21)نا مه ها ی فلسفی و لتر تر جمه علی ا صغرجلی   


نوشته شده در شنبه 88/9/21ساعت 12:13 صبح توسط کوروش فروهر| نظرات ( ) |