سفارش تبلیغ
صبا ویژن







































صدای تاریخ

محقق:خانم سلامی

تار یخ نه آیینه عبرت است نه کار نا مه جهل و جنا یت کسا نی که با آن چنین شو خی هایی کرده اند در حقیقت خوا سته اند .بعضی از کسانی را که در تا ریخ نام و آوازه یا فته اند دست بیند ازند .یا ستا یشو نکوهش کنند تا ر یخ راستین سر گذشت زند گی انسان است. سر گذشت کسا نی که زنگی کر ده ا ند .حتی در آن راه مر ده اند .اما آنجه برای مور خ اهمیت دارد آن نیست که این انسا نها چگو نه مر ده اند آن است که آنها چگو نه ز یسته اند .شکی نیست که زند گی از آنچه جهالت و شقا وت انسان خوا نده می شود خا لی نیست .و از این جا ست که در تاریخ صفحه ها ی آلوده و تیر ه هست . اما تا ر یخ، سر گذ شت زند گی امر یست وا قعی ،آکنده از جهل و حما قت و آکند ه از لطف و عظمت . مثل زند گی هم لغز ش دارد

و هم جهل و مر گ .کسی که تا ر یخ را چنا ن که هستد می نگر د کمک آ ن می تو ا ند فا صله زمان را در هم بنور د د.،و زند گی کنو نی خود را در ز ند گی انسا نها ی گذ شته و در دنبا له آ؛ن مشا هد ه کند لیکن این فا یده زما نی حا صل می شود که تا ر یخ تنها سر گذ شت فر ما نر و ا یان و نا م آ ور ان نب ا شد سر ذ شت همه مر دم و دا ستا ن زند گی تمام طبقات با شد از این رووست که در رو ز گار ما آتچه رای عا مه مر دم سو د مند و دلکش می توا ند با شد تا ر یخ تر کیبی است .نه تا ر یخ تحلیلی .

 تار یخ مجمو عه ز د گی یک دور ه یا یک قو م است نه سر گذ شت یک سلسله یا یک بنیاد خا ص مو ر خ امروز احیا کننده قر نها ی گذ شته است و از او انتظار دار ند که دست خوا نند گا نش را بگیر د و آ نها را در گذ شته ،در کو چه باز ار ها ی دنیا ی گذ شته بگر اندو همه چیز گذ شته راذ پیش چشم آ نها رو و حر کت بخشد .تنها به ذکر آنکه فلان اقو ام چگو نه در جنگی شکست خو ر ده اند یا پیر و ز شد هاند بسنده نکند ز ند گی آنها را از نو حیا ت ببخشد احوا ل و افکا ر آنها را زند ه کند و نشان دهد که چه چیی ؟آنها را به سمت    

پیر وز یها کشا نده و ه چیز ی به طر ف شکست کشا ند ه است .

 خدا یا ن مهم رو می ،با خد ا یا ن بز ر گ المپ یو نا نی ، هما نند یا معا دل شد ه اند . و تبا ر نا مه های آنها و دا ستا ن هایی که نو یسند گا ن رو می در با ر ه آنها گفته اند .چند ین خدا ی بیگا نه نیز وارد جمع خدا یا ن رم شد ه اند بد ون آنکه  معا دل رو می بر ای آنها در نظر گر فته شو د .به جز این دو مقو اه خو د رو می ها نیز خدا یا ن کم اهمیت تر ی دا شتند .که هم به صور ت خصو صی و هم به صو ر ت عمو می ستا یش می شد ند و دارا ی آیین ها ی خا صی بو د ند و هدا یا یی به آنها تقد یم می شد بد و ن آنکه در با ر ه آنها چیز ی بدا نند .و گا هی هم فکر رو شنی در با ره ما هیت و هو یت آنها و جو د ند ا شت را ستی می دا نید دیو س چه کسی است ؟

د یووس که گا هی هم وئیو س نا مید ه می شو د .دارا یدو معبد در رو م و سه جشنوار ه بو د .که در تقو یم رو می   در تا ر یخ های یکم ژا نو یه ،هفتم ما ر چ و بیست و یکم مه تعیین شد ه است .و حا ل دیو و یس که بو د و نا م آو از کجا سر چشمه می گیر د ؟آو ید با اطمینا ن می گو ید او همان ژو پیتر در دورا ن جو ا نی یا ایو وینس است در کنار مجسمه اشتصو یر بز ما ده جو د دا شت . هنگا می که ژو پیتر کو د کی خر د سال بو د .پر یا ن در یا یی در کر ت او را با شیر بز تقو یت کر د ند اما نام او به معنا بی نو عی غله است که رو ست ییا ن بیسو ا د آن را وگر ا ند یا و هر چیز کو چک را و سکا می نا مند .اگر معنا یش این با شد آیا نبا ید گمان کر د که آن به معنا ی ژو پیتر کو چک است .در قر ن دو م میلا د ی حقو ق دا نی به نا م او لوسمگیو س کتا بی به نا م شب ها یی آتیک د ر بیشست جلد منتشر کر د که شا ل نو شته ها ی کو تا ه که د مو ضو عا ت گو نا گو ن بو د .در این نو شته ها به سختی کو شید ه است تا مفهو م و دیووس را توضیح دهد از و اژهایو ا ندو به معنا ی کمک و پیشو ند (و ) گا هی او قا ت منفی ساز است ژو پیتر به معنا ی ضد ژو پیتر خد ا یی که آسیب می ر سا ند .از طر فی چو ن پیکره مو جود در حال حمل کر د ن پیکان است به معنی آسیب رسا ند ن است .بسیار ی می گفتند ودیوو یس همان آپو لو ن است و ا ضح است که مگیو س نیز چیز بیشتر ی از دیگران نمی دا نست .بر خی  دیگر از خدا یان رم شا مل :دیو سکو ری ،هر کو ل و کا کو س ،کا کو س و کا کو به معنا ی خد ا یا ن مها جر معر و فند .

بز یا در خت انجیر

پلو تا ر ک رو ا یت می کند یک جشن مر د می و جو د دا شت که (پا پو لی فو جیا م)که فرا د مر دم نا میده می شد ند هیچ کس نمی دا ند منظور راز بر گز اری این چشن چه بو د ه است یکی از گما نها یی که بر ای آن زده می شو د این بود که چشن مز بور از زمان نا پد ید شد ن رو مو لو س سر چشمه می گیر د که در نز دیک با تلا قی به نا م بز اتفا ق افتاد آنها از شهر خار ج می شو ند و نز و را ت خو د را به با تلا ق بز تقد یم می کنند کا یر ا وا ژ ه ای است که آ? نها بر ای بز به کار می بر ند و هنگا می از شهر خا ر ج می شو ند اسا می بو می رو می از قبیل ما ر کو س،لو سیو س و گا یو س را فر یا د می ز نند تا صحنه ای را که رو ز غیب شد ن رو مو لو س اتفا ق افتا ده و مر د م به خا طر سر در گمی و هشدار به یکد یگر انجا م می دا د ند .تقلید کنند متا سفا نه پلو تا ر ک یو نا نی به گما ن کر ده که چشن نو نا کا پرو تینا همز ما ن با چشن پا پو لی فوو جیا 5جو لای بر گز ار می شو د حا ل آنکه طبق تقو یم رو می این چشن در هفتمین روز از ما هها ی مار چ ،مه،جو لا ی ،اکتبر ،و پنجمین روز از ما هها ی سال بر گذ ار می شود.

منبع : تا ر یخ ایر ان قد یم عبد الحسین زر ین کو ب                     


نوشته شده در دوشنبه 88/9/30ساعت 1:6 صبح توسط کوروش فروهر| نظرات ( ) |