سفارش تبلیغ
صبا ویژن







































صدای تاریخ

 

          ناصرالدین شاه    


اول می سال‌1896 میلادی روزی است که ناصرالدین شاه قاجار در حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری به دست میرزا رضا کرمانی کشته شد.


 ناصرالدین‌شاه 16‌ژوئیه‌1831 به دنیا آمده بود و هنگام مرگ 65‌ساله بود و 48‌سال سلطنت کرده بود. میرزا رضا تپانچه را زیر عریضه خود (ورق کاغذ) پنهان کرده بود. ناصرالدین شاه نخستین شاه ایران بود که به اروپای غربی سفر کرد، آن هم 3 بار متوالی و به فاصله نسبتا کوتاهی از هم! و تنها برای تماشای فرنگ. او -که به باور تاریخ‌نگاران، فاقد دورنگری لازم و توان قضاوت بود ـ ندانسته، امتیازهای متعدد به خارجیان داد. به فلاکت افتادن ایران عمدتا مربوط به دوران سلطنت 48‌ساله ناصرالدین شاه بوده است. یک مورد از آنها برای مثال: دستور قتل مدیر شایسته‌ای چون میرزا محمدتقی خان فراهانی- امیرکبیر- بزرگ‌ترین آسیب ناصرالدین به وطن به شمار آمده است. ناصرالدین شاه با قتل امیرکبیر، ایران را از برخوردار شدن هرچه بیشتر از مهارت‌های این فرزند شایسته خود محروم ساخت.


زادروز «رهی معیّری» غزلسرای بزرگ معاصر


11 اردیبهشت زادروز غزلسرای معاصر ایران، محمد حسن معیری (رهی معیری) است که در سال‌1909 (1288 هجری خورشیدی) به دنیا آمد و 59‌سال عمر کرد. مردم معمولی از طریق اشعار ترانه‌ها با «رهی» آشنا هستند.


رهی، علاوه بر شعر و ادب در موسیقی، نوشتن و هنر نقاشی دست داشت و به همین دلایل مدتی ریاست سازمان انتشارات کشور به او واگذار شده بود. رهی براثر بیماری سرطان درگذشت.


نوشته شده در سه شنبه 89/2/14ساعت 4:7 عصر توسط کوروش فروهر| نظرات ( ) |