سفارش تبلیغ
صبا ویژن







































صدای تاریخ

ایسنا : رییس پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: «قدیمی‌ترین روستای پیش از تاریخ در منطقه‌ی خاورمیانه با قدمت 9800 سال پیش از میلاد در روستای کوردویچ استان کرمانشاه شناسایی شد».
حسن فاضلی نشلی بیان کرد: «یکی از مهم‌ترین رخ‌دادهای تحول بشر، گذار انسان از دوره‌ی غارنشینی به روستا‌نشینی بوده که همراه با کشاورزی، دامداری و ‌اهلی کردن حیوانات بوده است. در واقع، استقرار انسان در روستا، زمینه را برای انقلاب دوم، یعنی شهرنشینی آماده کرد».
او ادامه داد: «پژوهش‌هایی که در دهه‌ی 1970 میلادی در ایران انجام شدند، بیش‌تر درباره‌ی کاوش‌هایی در زاگرس مرکزی بودند که توسط هیأت‌های خارجی انجام می‌شدند و بیش‌تر اطلاعات آن‌ها نیز چاپ نشدند. به این ترتیب، نقش ایران در این تحول مشخص نبود».
وی اظهار کرد: «در پژوهش‌هایی که سال گذشته توسط دانشگاه همدان و دانشگاه‌های ucl و ریدینگ در انگلیس با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه انجام شدند، برنامه‌ای برای شناخت منشأ جوامع انسانی و کشاورزی در زاگرس مرکزی تعریف شد».
فاضلی گفت: «با انجام لایه‌نگاری و تاریخ‌گذاری در تپه‌ی شیخ‌آباد روستای کوردویچ که شش تا هفت متر آثار از دوره‌ی نوسنگی دارد، کاملا می‌توانیم مطمئن باشیم که رشد ایران در این تحول تحت تأثیر بین‌النهرین نبوده است».
او اضافه کرد: «موادی که از این بررسی‌ها برای انجام آزمایش‌های کربن 14 به دانشگاه آکسفورد فرستاده شدند، این نتیجه را اعلام کردند که این سایت، قدیمی‌ترین روستای پیش از تاریخ در منطقه‌ی خاورمیانه است. به همین دلیل، برای انجام کاوش در سطوح بین‌المللی در آنجا برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا آن را به سایت ـ موزه تبدیل کنیم».

نوشته شده در سه شنبه 88/8/5ساعت 1:5 صبح توسط کوروش فروهر| نظرات ( ) |